HALT

Program H.A.L.T. JEST Programem AA – w Polsce błędnie jest on narzucany w całości i w nieprawidłowej interpretacji zdrowiejącym kompulsywnym hazardzistom zarówno przez polską parodię AH (czyli anwaza i jego Pana oraz jego kumpli alkoholiko- hazardzistów!!!), jak przez terapetów, którzy przywłaszczają sobie ten Program!!! do swoich „terapii” z reguły bedących nieudolnymi kopiamii mitingów GA – AH !!!)

W odpowiedzi na moje twierdzenie, że nie miało dla mnie – hazardzistki znaczenia czy grałam na pusty żołądek czy na pełny i że nie ma znaczenia czy jestem głodna czy też nie, jeśli chodzi o jakąkolwiek ewentualność do nawrotów oraz że jak człowiek jest chory, to wyznaczanie granicy „zbyt”(głodny itd.) jest absurdalne.

Oto odpowiedź od amerykańskich wieloletnich członków GA(AH),potwierdzająca moje twierdzenie w temacie „zbyt głodny”:

H.A.L.T.

Portal Amerykański dla Zdrowiejących Hazardzistek

http://www.femalegamblers.info/

Vol. XI  Issue No. 2   February 2009


GŁODNY, ZDENERWOWANY, SAMOTNY, ZMĘCZONY

Są takie sprawy przed którymi jesteśmy ostrzegani, kiedy przychodzimy do AA. Ponieważ, kiedy stajemy się zbyt głodni, zbyt zdenerwowani, zbyt samotni albo zbyt zmęczeni, możemy szukać złudnego rozluźnienia w alkoholu. Wielu z nas pojawiło się w AA po wielu latach zaniedbywania się przez nas samych i to było jak objawienie(odkrycie), że potrzebowaliśmy zadbać o siebie. I AA dostarczało narzędzi, by dawać sobie radę przynajmniej z niektórymi podstawowymi sprawami, takimi, jak zdenerwowanie czy samotność.

MYŚLI

Kiedy jesteśmy głodnI, czy możemy zwolnić i zjeść coś? Kiedy jesteśmy zmęczeni, czy możemy pamiętać o tym, że może tak warto byłoby pójść wcześniej do łóżka? Kiedy jesteśmy zdenerwowani czy możemy pamiętać, by użyć narzędzi przebaczenia i modlitwy albo zrobić obrachunek, kiedy jesteśmy w błędzie? Czy opuszczamy mitingi i przeskakujemy pracę w służbach grupy, podczas, gdy siedzimy w domu i czujemy się samotni? Czy może raczej napilibyśmy się?

W jaki sposób HALT dotyczy mnie w GA (AH)?

Przeglądałam zasoby Internetu szukając informacji na temat tego, co AA nazywa HALT i znalazłam powyższy artykuł. 12 Krokowy Program AA uczy zdrowiejących alkoholików, by przestrzegali 4 sygnałów alarmujących HALT-u: GŁODU, ZDENERWOWANIA, SAMOTNOŚCI, ZMĘCZENIA.

Chciałam sprawdzić w jaki sposób albo czy w ogóle dotyczy to kompulsywnej hazardzistki i hazardzisty w GA(AH). Więc przerwijmy milczenie i zobaczmy:

GŁODNA : ang. Hungry HALT

Fizyczny głód nie jest tym, co wpływałoby na kompulsywną hazardzistkę czy hazardzistę. Nie znam żadnej zdrowiejącej hazardzistki czy hazardzisty, u których wyzwalaczem do nawrotu byłoby to, że z głodu skręca się im żołądek albo dlatego, że opuścili posiłek. Nie! Dla kompulsywnej hazardzistki czy hazardzisty, takim powodem jest zwykle emocjonalny, duchowy albo materialny głód, który narasta w nas. Jesteśmy „głodni” rzeczy materialnych lub emocjonalnego balansu albo duchowego zaspokojenia pragnień. Pomyśl nad tymi pytaniami:

Czego jesteśmy „złaknieni”?

Dlaczego jesteśmy złaknieni właśnie tego?

Dlaczego myślimy, że hazard zaspokoi (zagłuszy) te łaknienia?

ZDENERWOWANY (WŚCIEKŁY, ZŁY, ROZDRAŻNIONY) ang: angry (HALT)
Z jakiego powodu jesteśmy zdenerwowani, sfrustrowani czy rozczarowani?

W jaki sposób myślimy, że hazard ukoi złość (wściekłość, zdenerwowanie) czy rozczarowanie?

Jaki będzie zdrowszy sposób na poradzenie sobie z tymi zmiennymi emocjami?


SAMOTNA: ang. Lonely (HALT)

Czy byłaś/eś kiedyś w zatłoczonym pokoju i czułaś/eś się tak, jakbyś był/a całkiem sam/a, tak jakby tam nikogo nie było? Wiele razy czujemy samotność, wtedy, kiedy tak naprawdę nie jesteśmy sami. Nie musisz być ani stanu wolnego (singlem) ani sam/a, by odczuwać samotność. Samotność jest tylko emocją i tak, jak do każdego innego uczucia czy emocji musimy mieć na podorędziu mechanizmy do radzenia sobie z nimi, tak, aby radzić sobie z nimi w najbardziej zdrowy sposób. Ukrywanie naszej samotności przed innymi lub skrywanie się przed naszą samotnością często sprawia, że czujemy się nawet bardziej samotni czy odizolowani od innych.

Czy naprawdę jesteśmy samotni?

Czy odpychamy tych, którzy się o nas troszczą, po to by skryć nasze uczucia w nasze uprawianie hazardu?

ZMĘCZONA: ang: Tired HALT

W AA mówią o byciu zbyt zmęczonym i potrzebie wysypiania się. Ale dla kompulsywnej hazardzistki czy hazardzisty są dwa rodzaje zmęczenia, którym powinnyśmy poświęcić uwagę: zmęczenie fizyczne i zmęczenie emocjonalne. Stajemy się zmęczoni z powodu braku snu lub zbytniej aktywności i to wpływa na nasze nastroje, co może stać się wyzwalaczem do nawrotu do epizodu uprawiania hazardu ( co spowoduje, że będziemy jeszcze bardziej zmęczoni etc, etc).Ale dla kompulsywnej hazardzistki czy hazardzisty, to oznacza także, że stajemy się emocjonalnie zmęczeni i wyczerpani z powodu ciągłych prób maskowania – ukrywania naszych problemów, ukrywania strat finansowych, stresów z powodu naszych długów i prób trzymania się naszych kłamstw i podstępów (oszustw).Tak więc, czego możemy się nauczyć na temat bycia zmęczonymi?

Czy jesteśmy fizycznie czy emocjonalnie wyczerpani przez nasze uzależnienie?

Jakie aspekty naszej choroby poniewierają nami najbardziej?(np. oszustwa, kłamstwa, ukrywanie, stres, etc)?

Co powinnyśmy robić, kiedy jesteśmy zmęczeni?

Fizycznie?

Emocjonalnie?

Tak więc, HALT dotyczy kompulsywnej hazardzistki czy hazardzisty w procesie zdrowienia. Potrzebujemy tylko być świadomi sygnałów ostrzegawczych, tak jak wszyscy inni, którzy zmagają się z uzależnieniem. Być może jeden z tych sygnałów ostrzegawczych – sam w sobie – nie doprowadzi mnie do uprawiania hazardu ale dwa lub więcej – mogą. Dlatego też, potrzebujemy zwracać baczną uwagę i zmierzać się z nimi w miarę ich pojawiania. Kiedy stajemy się „głodni” (pożywienia lub innych rzeczy), zwróćmy uwagę na te sprawy i nie pozwólmy im się nakładać jedne na drugie. Kiedy stajesz się ZDENERWOWANA/Y (ZŁA/Y, WŚCIEKŁA/Y) – użyj narzędzi przebaczenia i modlitwy. Jeśli poczujesz się SAMOTNA/Y, zrób coś z tym – wstań i spędź czas z innymi, nie pogrążaj się w samotności. A jeśli poczujesz się zmęczona, fizycznie i emocjonalnie, odpocznij i „naładuj swoje baterie”.

HALT także odnosi się do “zadbaj o siebie”. Musimy się nauczyć dbania o siebie w pierwszej kolejności, tak więc, jakie są inne sposoby w jakie możemy/powinniśmy zadbać o siebie?

Tammy from Teras

Tłum:Iwona –Isia

Angry – w języku angielskim słowo to ma wiele znaczeń – podaję kilka z nich – zdenerwowani, rozdrażnieni, poirytowani, wściekli, źli

(Dodam od siebie, że ja się dalej z HALT-em nie w pełni zgadzam i wolę Listę Nawrotową – choć w Internecie wydrukowałam tylko część tej genialnej listy… http://hazardzistki.org/?page_id=2 )

Odpowiedz

Musisz być zalogowany aby komentować